Ha kicseréli a szivárgó vagy hibás négyszögszelepet, akkor valószínûleg 1-2 éven belül ugyanezzel a problémával fog szembesülni.

A javítókészlet kapható ( MÁR NEM KAPHATÓ 2010.11. - a szerk.), és kb. 8000Ft-ba kerül, vagy kicsit többe (?), ami elég sok pénz 10g mûanyagért, de lehetne rosszabb is. És a segítségével a felújított négyszögszelep olyan lesz, mint az új. Vagyis majdnem. (CSAK JÓ ÁLLAPOTÚ? DE SZIVÁRGÓ SZELEPRE IGAZ- a szerk.)

Higyje el, hogy a felújítás rövidebb ideig tart, mint visszaszerelni az egységet az autóba, amit egy cserénél is meg kell tennie. De van néhány dolog, amire oda kell figyelnie. Egy francia megszállott készített 3 dimenziós rajzokat a szelep belsejérõl (bár a rugók számát és elhelyezkedését valószínûleg elrontotta):

http://www.planete-Citroën.com/forum/showthread.php?t=36437

1) Ez a két szûrõ (az egyik a tetején, a másik az alján van), amiket 5mm-es csavarok tartanak a helyükön. Az alsó szûrõ egy fém házban van, ami két lyukas közepû alátét között van. A kiszerelt szûrõk általában ilyen állapotúak:



Nem csoda, hogy nem volt jó a kormányrásegítés...

2) Miután kiszerelte a szûrõket, és az alátétet, ki kell vennie a dugókat oldalt. FIGYELEM! Ne nyúljon ehhez a csavarhoz:



Ez a nyomást szabályozza, és speciális eszközök kellenek a beállításához.

A dugóket biztosító gyûrûktartják a helyükön, amit lehetetlennek tûnik kivenni. Itt van egy mûködõ megoldás rá:



Kicsit meg kell nyomnia a dugót a rugó ellenében, és egy vékony kis csavarhúzóval ki tudja venni a biztosítógyûrût. Használhat elengánsabb módszert is, de ez biztosan mûködik. Lehet, hogy be kell nyomnia a dugókat, hogy a másik oldalon ki tudja venni õket.

3) Vegye ki az alsó dugattyút a szûrõvel szemben lévõ oldalon (bal oldal, ahol a rugó van a képen, ahogy az FDV a motor felõl látszik).


mert a másik oldal (a francia kolléga szerint) nem megmunkált, és megkarcolhatja a dugattyút. Ezt nem tudom megerõsíteni,de nem éri meg kockáztatni.

4) Most már kiveheti a szûrõtartó egységet. Ez alatt egy nagyon vékony (0,2mm) alátét van, egy nagyon pici (lyukkal a közepén:



Nagyon könnyen elveszik, figyeljen oda!.

5) Ha mindent szétszedett, mosson el benzinben mindent alaposan. Minden teljesen jónak, újnak látszik, alkalmasnak a következõ 300000km-re. Vegye meg a javítókészletet:



ami valamilyen oknál fogva dupla LHM castlakozót tartalmaz. Köszönjük Möszijõ Citroën!

Rakjon össze mindent, kezdje az alátétekkel, szûrõkkel és csavarokkal. A vastag alátéten van egy kónuszos lyuk, a szélesebb oldalon:



aminek kifelé kell néznie, miközben rakja be.

Ezután berakhatja a dugattyúkat és a rugókat, és a lezáródugókat. Újra be kell nyomnia õket, hogy a biztosítógyûrût berakhassa.

6)  Most jön a nehéz rész, visszaszerelni az autóba. Azt tanácsolom, hogy ne csavarozza fel az egységet a helyére, ameddig a csöveket nem csatalkoztatta (gyõzõdjön meg róla, hogy csõrögzítõket kikötötte, hogy legyn némi szabad játéka) Jó ötlet a hûtõ és központi gömb kiszerelése. A javítási kézikönyv azt írja, hogy nem könnyû mûvelet a visszaszerelés.

7) Töltse fel a szivattyút LHM-el, és búcsúzzon el a nem mûködõ, vagy szakaszos rásegítéstõl. Hurrá! (VAGY INKÁBB REMÉNYKEDJEN, HOGY JAVULT VALAMENNYIT A RÁSEGÍTÉS MEGBÍZHATÓSÁGA- a szerk.)

Lábjegyzet: általánosan elterjedt nézet, hogy a négyszögszelet kitalálása favágó megoldás volt egy új szivattyú bevezetése helyett. Mikor kiszereli, ezzel együtt nagyon alaposan tervezett egységnek tûnik. Csodálatok, hogy mit meg nem lehet oldani három rugóval, két dugattyúval és a csapágygolyóval. Véleményem szerint sosem romlik el, ha az LHM mindig tiszta (sajnos csak keveseknek van meg új kora óta a BX), csak a csatalkozásoknál fog ereszteni, ahogy azok megkeményednek. Véleményem szerint a négyszögszelep van olyan tartós, mint egy 6+2-es szivattyú.

cauchoiskev  (www.bxclub.co.uk fórumáról)
Fordította Taksoft. (FeZ kiegészítéseivel)