A központi egység sűrű kattogása.
Bx, CX, és a korai XM, Xantia modellekre.

Az alap ellenőrzés természetesen működik a későbbi XM és Xantia modellekre is.

Megjegyzés: ez a leírás nem tartalmazza a kormány-rásegítés okozta gondok felderítését.

Tapasztalatom szerint, a hidraulika rendszerrel kapcsolatos problémák gondolkodást igényelnek, át kell gondolni, hogy a rendszer hogy is működik.

Ha nem gondolkodik, akkor az egyetlen másik lehetőség, hogy kicserél minden elemet egyenként, amíg a probléma meg nem oldódik. Murphy törvénye szerint a legutolsó kicserélendő elem lesz az, amitől megoldódik a probléma. Ez egy igen drága megoldás, de a márkaszervizben (hol foglalkoznak még BX-el?) ezt az utat járják.

Gondolkodás menete:
Valószínű, hogy több probléma együttese okozza a jelenséget. Fontos, hogy ne akarjon minden fennálló problémát megoldani az első körben. Először a legegyértelműbb problémát kell kiküszöbölni, és utána megkeresni a következőt.

Először is, meg kell határozni a fő problémaforrások helyeit. Amíg végzi a tesztet, jegyezze fel a tapasztalatait, mert úgy könnyebb lesz a felderítést elvégezni.

Állítsa a szintszabályzót a legalsó állásba, így megszűnik a nyomás a futóműben és a hátsó féknél. Ez azt jelenti, hogy az ezeknél a rendszereknél jelentkező veszteségeket így kizárja a vizsgálatból.
Az érintett rendszerek:
Mind a 4 gólyaláb.
Az első és a hátsó szintszabályzó.
Fékszelep hátsó fékkör.

Ellenőrző teszt (ezzel kezdje, és minden javítás után mérje meg újra): legalsó szintnél, alapjáraton járó motornál mérje meg a kattogások közötti időtartamot.

1. Eset: ha a kattogás sűrűsége nem változik (nem lesz ritkább, mint a normál szint esetén), vagy csak elenyészően hosszabbodik, akkor nem a futómű okozza a sűrű kattogást.
2. Eset: ha a kattogás visszatér a normál sűrűségre, vagy legalábbis jelentősen meghosszabbodik az időtartama, akkor a futóműben lévő elemek okozzák a problémát.

1. Eset vizsgálata: a központi rendszer okozza a problémát.

a, A BX-nél, és a ’95 előtti XM és Xantia modelleknél a kormány-rásegítés (PAS) a szivattyúról történik, az előtt hogy a nyomás a központi egységbe kerülne. Emiatt a kormány-rásegítés nem okozhatja a sűrűbb kattogást, hiszen a nyomás nem a központi egységből érkezik.
A kormány-rásegítés a következő elemeket tartalmazza:
Áramláselosztó szelep (kocka- vagy négyszögszelep).
Szervo-vezérlőszelep
Szervo-munkahenger.

b, A szivattyú állítja elő a nyomást. Vagy megfelelő nyomást állít elő, vagy nem.
Ha a szivattyú már gyenge (vagy laza a hajtószíj), az nem okoz sűrű kattogást, inkább teljesen hiányzik a kattogás, vagy fura zaj keletkezik a központi egységben.
Az, hogy a központi egység kattog, azt jelenti, hogy a szivattyú képes előállítani a megfelelő nyomást (170bar).

c, Ha a központi gömb egy újratöltött gömb, akkor van esélye, hogy ugyanúgy „lapos”, vagyis nincs benne megfelelő nyomás. Gyors ellenőrzésként felcserélhető egy rugógömbre. Ha innentől kezdve normalizálódik a kattogás sűrűsége, akkor a központi gömb használhatatlan (azért a lengéscsillapító furatok okozhatnak meglepetést a központi gömbnél – fordító megjegyzése).
Van lehetőség a központi gömböt a futóműben ellenőrizni, utazó magasságba emelve az autót a beépítési helynek puhán lenyomhatónak kell lennie.
NE KÖZLEKEDJEN az autóval, ha a központi gömböt szerelte valamelyik rugógömb helyére! A központi gömbnek nincsenek lengéscsillapító furatai.
A cél, hogy biztosan meggyőződjön arról, hogy a központi gömb jó – hiszen annak meghibásodása a sűrű kattogás leggyakoribb okozója.
Megjegyzés: a CX-eken, és a DIRVAVI-val szerelt XM-eken van egy további (néhány ausztrál és minden USA változatnál 2 db) központi gömb, amik szintén okozhatják a sűrű kattogást.

d, Egy biztosan jó központi gömbbel már csak egy lehetőség marad (itt, az 1. Esetben), hogy maga a központi egység hibás. Leggyakoribb hiba a visszacsapó-szelep szivárgása. Ez a szelep a központi gömbbel csatlakozó felületen van, a felület közepétől kicsit kintebb.
Megjegyzés: a felület közepén a központi egység dugattyúja van, ezt ne vegye ki!
Eressze le a nyomást a rendszerből, és vegye le a központi gömböt. Itt meglátja a kis csavart, ami egy kis bakot tart, amiben van a szelep. Csavarja ki a csavart, és vegye ki a golyót. Tisztítsa meg a golyó ülékét, majd zsírozza be annyira, hogy a golyó megmaradjon benne. Tegye be a golyót, és egy puha fémrúd segítségével egy nagyot üssön rá egy kalapáccsal. Ez újraformálja az üléket, hogy megfelelően tömítsen.
A másik lehetőség, hogy kicseréli, vagy javítja a központi egységet. A központi egységet viszonylag egyszerű felújítani, mert o-gyűrűk csak a környezet felé történő szivárgás meggátolására vannak, a nyomás alatti részeknél nincsenek.


2. Eset: a futómű okozza a sűrű kattogást.

Megjegyzés: utazó szint, és a motor alapjáraton.

a, A leggyakoribb szivárgási hely az első gólyalábak. Az XM és a Xantia gólyalábak sokkal tartósabb felépítésűek.
Ezt az LHM tartálynál a vékony csöveknél tudja ellenőrizni. Ha van visszafolyás, vagy az nyomással történik, akkor ez a probléma. Gyorsabb csepegés még elfogadható, ez nem okoz gyakori kattogást, csak nem várható miatt 1 perces, vagy azon túli kattogási intervallum. Ha egyértelmű a visszaáramlás, akkor a kerekeknél, a gólyaláb-visszafolyóknál is ellenőrizze azt, hogy melyik gólyaláb hibás.
A BX első gólyalábat felújíthatja a kapható felújítókészlettel.
Az XM és Xantia gólyalábakra ez nem igaz.

b, Előfordulhat, hogy valamelyik hátsó gólyaláb o-gyűrűje szivárog, CX-eknél az első gólyalábnál is ez lehet.
Ha van visszaáramlás az LHM tartályba innen, és az első gólyalábak nem szivárognak a saját visszafolyójuknál, akkor ellenőrizze a szivárgást a hátsó gólyalábak porvédőjénél a műanyag cső csatlakozásánál. Lassú csepegés itt is megengedhető.

c, A fékszelep ritkán ereszt annyi LHM-et, hogy az sűrű kattogást okozzon, inkább csak nem engedi a tökéletes kattogási intervallum elérését. Ezt az LHM tartálynál, a fékszelep visszafolyójánál ellenőrizheti. A fékszelep hibája sokkal inkább a hátsó traktus gyors leülése, vagy az első fékek állandó fogása (a pedál-hézag hibás beállítása miatt).
A BX-nél ez cső az, amelyikbe egy műanyag cső csatlakozik közvetlenül a tartály előtt.
Mint a központi egységnél is, a fékszelepnél a felújítás csodákat okozhat, a nagynyomású részen itt sincs o-gyűrűs tömítés, csak a kifelé szivárgást gátolják.

d, A szintszabályzók általában csak kis veszteséget okoznak, ez nem okozhat sűrű kattogást. A leggyakoribb hiba az elkoszolódás, és a porvédők szakadása miatt bejutó kosz, ami az elvezető-csatornákat tömheti el.

e, A biztonsági szelep messze a legmegbízhatóbb elem a rendszerben, leginkább egyszerűsége miatt. Mint a szintszabályzóknál, ez sem tud olyan mennyiségben ereszteni, hogy az sűrű kattogást okozzon, és a beépített rugó olyan erős, hogy semmiképpen sem marad meg nyitott állapotban. Inkább (ha egyáltalán megtörténhet) nem nyit ki a felfüggesztés felé. A fékekhez vezető ág mindig nyitott, bárhogy is álljon a szelep.