Biztonsági szelep felújítása.

A biztonsági szelepnél egy jellemző hiba szokott előfordulni: letörik a kábelcsatlakozó.
Néha előfordulhat, hogy a szivárgó-cső csatlakozója is letörik.

Ki kell szerelnie a szelepet, hogy szétszedhesse.
A biztonsági szelepet a 60-as évek végén mutatták be a DS modelleken (és később a GS-en), mint biztonsági elemet, ami a fékek táplálását a lehető legtovább biztosítja.
Ez az egyik legegyszerűbb hidraulikus alkatrész a Citroëneken, és a működése rendkívül megbízható.
Csak annyit csinál, ha a rendszer nyomása 100bar fölé emelkedik, akkor a futómű felé is engedi az LHM-et.
Mindezt azért, hogy egy jelentős meghibásodás, nyomásvesztés esetén 80bar alatt csak a fékekhez enged LHM-et, így a központi gömbben tárolt nyomással még biztonságosan meg lehet állni. A biztonsági szelep csak az első fékeket látja el nyomással alacsony nyomás esetén.
Beindítás után az első fékeken azonnal van nyomás, de addig nem engedi a futóműre azt a szelep, amíg a központi gömb fel nem töltött valamennyire.

Amiért a szelep prioritást ad az első fékeknek mindennel szemben, ezért prioritás/biztonsági szelepnek is szokták hívni.

A szelep bekapcsolási nyomás elérésekor egy kapcsolót is kapcsol. Ez a kapcsoló földet ad, ameddig a szelep nem nyit ki, de ahogy elmozdul a dugattyú benne, nyitja az áramkört.

Az ellenőrző lámpa 100bar-os rendszernyomásnál alszik ki.

A szelep nem érzékeny a koszos LHM-re. A helye és a funkciója miatt alaposan átöblítődik a működés közben.
De előfordulhat, hogy beragad zárt állásban, és nem enged a futómű felé nyomást.
Megjegyzés: a szelep minden esetben, minden állásban, és beragadva is enged nyomást az első fékek felé, ebből a szempontból mindegy, hogy funkcionál-e. Csak egyszerűen egy elosztópont a nyomócsőben.
biztonsági szelep metszet
 
a: első szintszabályzóhoz, b: fékszelephez, c: központi egység felől (4,5mm), d: hátsó szintszabályzóhoz, e: szivárgó, 3: hézagoló alátét (0,9mm), 4: dugattyú, 5: kapcsoló

alkatrészlista
 

Kiszerelés:
Először a szintszabályzót állítsa alsó állásba, és engedje el a rendszernyomást a központi egységen lévő leeresztőszelep segítségével.
Az elhelyezése miatt általában a kiszerelése lehet a legnagyobb probléma. Vegye ki a rögzítő csavarokat, és húzza kintebb a szelepet. Írja fel, hogy hogy csatlakoztak a csövek ,majd tekerje ki a hollandereket, és húzza ki óvatosan a csöveket.

Szétszerelés:
Ez elég egyszerű művelet. Kezdje a szivárgó házának kitekerésével, amiben van az előfeszített rugó is, erre figyeljen.
Nézze meg, és jegyezze meg, hogy az alkatrészek milyen sorrendben jönnek ki a házból. A korai példányoknak fém- az újabbaknak műanyag házuk van. Ezek felcserélhetők. Vegye ki a dugattyút is a házból.
Figyeljen a vékony ó-gyűrűre a ház felfekvő felületénél.
Tekerje ki az elektromos kapcsolót, figyeljen a tömítő rézkarikára.
A kapcsoló lehet a régebbi fajta lapos csatlakozó, és az újabb fajta vágott kialakítású.
A külső felépítésük különbözhet, de felcserélhetők egymással, mert a rézkarikával érintkező felületük azonos.
Ha új kapcsolót szerel be, akkor a kábelkötegen lévő csatlakozót is cserélnie kell.

Tisztítás:
Tisztítsa meg a házat benzinben.
Minden lyukat, vágatott és járatot is tisztítson meg benzinben, majd fújja levegővel szárazra. Azonnal kenje be LHM-el, hogy elkerülje a rozsdásodást. Tiszta ruhát, vagy fülpiszkálót használjon erre a célra.
Fontos, hogy minden alkatrészt alaposan elmosson benzinben, különös tekintettel a dugattyú finom bordáira. Fújja ki levegővel ,majd ezt is azonnal kenje be LHM-el, vagy tárolja LHM-ben.
Mint a legtöbb Citroën hidraulika-alkatrésznél, nem nagyon lesznek a működést is befolyásoló mechanikus kopások.

Új alkatrészek:
Vizsgálja meg a ház ó-gyűrűs tömítését. Ez a tömítés nem kopik, de kirepedezhet, vagy deformálódhat. Ha a szivárgó háza repedt, akkor azt cserélnie kell. Ha a kapcsoló, vagy a háza törött, akkor cserélnie kell.
A BX alkatrészlistából (50. Oldal) a következő cikszámokat találja meg:
Szivárgó ház: 2.pozíció / 96 049 204 / szelep dugó
Ház ó-gyűrű:  7. Pozíció / 24 887 009 / o-gyűrű 20,7x1,9
Nyomáskapcsoló: 9. Pozíció / 95 494 963 / kapcsoló
Rézkarika: 8. Pozíció / 24 831 009/RP4048 H5 / 14,2x18x1,9

Megjegyzés: elképzelhető, hogy ezek már nem rendelhetők.

Az ó-gyűrűt tömítésboltban veheti meg, ásványi olajállónak kell lennie.

Összeszerelés:
Tegye be az ó-gyűrűt, a dugattyút, az alátéteket és a rugót.
Tekerje fel a szivárgócső házát.
Nem kell nagyon meghúzni, mert nincs nyomás alatt, hagyja hogy az ó-gyűrű tömítsen.
Tegye be a rézkarikát a kapcsoló oldalára, majd tekerje be a házat. Ez az oldal nyomás alatt van, ezért is rézkarikát alkalmaztak.

Visszaszerelés:
Figyelje meg, hogy csak 1 nagy csőhöz van csatlakozás (4,5mm betáplálás a központi egység felől). Ezzel pont szemben van az első fékekhez vezetőcsatlakozó, a másik kettő a szintszabályzókhoz megy.
Megjegyzés: a csöveket a ház helyére való visszaszerelése előtt kell csatlakoztatnia és meghúznia!