Hátsó felfüggesztés szétszerelése, és a csapágyazás cseréje

A hidropneumatikus Citroënek hátsó felfüggesztése, beleértve a BX-et is, hosszlengőkaros. A lengőkar tengelye a hátsó hidban csapágyazott.

A hidropneumatikus rugózású, egymásra alapjaira épülő Citroënek megkapták ezt a rendszerű felfüggesztést. Bizonyos lefutott táv után a  lengőkar csapágyazása tönkremegy. Ez jól ismert Európa szerte, mint az autók egyik gyenge pontja, ezért adtak ki hozzá gyári felújítókészletet..

Ahogy a csapágyazás tönkremegy, a hátsó felfüggesztés működése keménnyé, nehézkessé, és kényelmetlenné válik.

A lengőkar-csapágy  tönkremenetelére utaló jelek:
Ezek a jelek a meghibásodást mutatják, tapasztalatom szerint.

A hátsó kerék terpesztése.(72.000km után)

- Szerszámok -
A munkához nagy erőket kel lkifejteni, és azt gyenge szerszámokkal (pl. 3/8" dugókulcs-hajtószár) nem lehet elvégezni..

- Lengőkar leszerelés -

A lengőkar leszerelése a stabilizátorrúd tartójának levételével, a felfüggesztés tartóelemének kiszerelésével, a fékcső kikötésével, a fék és a lengőkar-tengely kiszerelésével lehetséges.

  1. először szerelje le a tartót (2db 13-as csavar) ami a stabilizátor-rudat tartja, és vegye ki a gólyaláb és a lengőkar közötti biztosító elemet.


  1. Szerelje ki a fékcsövet mind a tatróból, mind a féknyeregből.


  1. A fékcső leszerelése után a 34-es dugókulccsal belülről lazítsa meg a lengőkar tengelyét, majd húzza ki a tengelyt kifelé.


  1. Fordítsa a lengőkart el 90 fokkal.
    VIGYÁZZON, hogy közben ne sértse meg a fékcsövet!
  2. Majd húzza ki a lengőkart oldalra..

    Biztos vagyok benne, hogy eddigre már elhasználta az energiája 1/3át. :-P





- A csapágy ki- és beszerelése -

A csapágy szerkezete a lengőkarban..



- Szétszerelés -

Üsse ki a középső távtartó fémcsövet egy megfelelő méretű szerszámmal. Nem kell túl nagy erőt kifejtenie.
A csapágy belső fészke, a gördülő elemek és a tartójuk kiesnek, mikor a távtartót kiveszi.
Fogóval vegye ki az ajakos tömítést (szimmering)





Vegye ki a lengőkar-védő műanyag csövet.

Ez valószínűleg nem törött, de útban lesz, mikor a csapágyak külső gyűrűit akarja kivenni.

Üsse ki a csapágy külső gyűrűjét egy kemény csődarabbal, vagy hasonló eszközzel. Ha kisebb a cső, mint a teljes felület, akkor mindig fordítson egy kicsit, hogy ne csak egy ponton üsse a gyűrűt. Elképzelhető, hogy kiszerelésnél eltörik a csésze, de már úgysem használható semmire..

A hátsó csapágy részei.

Tengely.
Fém távtartó
Alátét
Ajakos tömítés
Csapágyak és csapágygyűrűk
Csapágyvédő (fekete műanyag cső)

Lengőkar-csapágy külső gyűrű.

Tegye be az új gyűrűt, kissé zsírozza be, és egy gumi- vagy műanyag kalapáccsal üsse a helyére.

Ha elérte a lengőkar felületét a beütésnél, akkor egy megfelelő közdarabbal üsse tovább, míg a helyére nem ér.

Én egy megfelelő méretű dugókulcsot használtam erre a célra.

Szerelje fel a fém távtartóra a csapágyat, és az ajakos tömítőgyűrűt az egyik oldalon.
Ne felejtse el berakni a hézagoló lemezt a csapágy és az alátét közé. Az így összeszerelt darbot tegye a lengőkar külső részéhez (nézze meg az ábrát), és alaposan zsírozza meg a csapágyat.

Tegye be a lengőkarba az elkészült fél darabot, majd szerelje rá a másik oldalra is a csapágyat és a tömítést.

Az összeszerelt lengőkar visszaszerelése a szétszerelés fordítottja.
13kgf/m a meghúzási nyomaték a lengőkar-csavaron..
Vigyázzon, hogy ne sértse meg a fékcsövet az összeszerelésnél.
Légtelenítse a féket megfelelően.


- Alkatrészjegyzék -
(Oldalanként)

(C) Y. Narabayashi

Fordította angolból: Taksoft.