Citroen BX utastér ventillátor újracsapágyazása

 

            A leírásban a Citroen BX utastér ventillátor gyári perselyének gördülőcsapágyra cseréléséről lesz szó. Erre azért van szükség, mert a gyári persely és a tengely idővel elhasználódnak, és megnő a köztük levő hézag. Ilyenkor a motor zajos lesz, nyikorgó zúgó hangokat ad ki, ami igencsak zavaró tud lenni, lecsökken a motor fordulatszáma, és ezzel együtt csökken az utastérbe fújt levegő mennyisége. Ilyenkor már az olajzás, zsírzás sajnos csak pillanatnyilag oldja meg a helyzetet.

Hogy ez többet ne forduljon elő, a perselyes megoldás gördülőcsapágyasra alakítását találtam a legjobb megoldásnak. A perselyek újra cserélése sokkal költségesebb is lenne, mivel azt csak legyárttatni lehet, és a tengely kopását is figyelembe kellene venni, ami megnehezíti az egész műveletet.

Megnehezíti a dolgunkat, hogy a motort nem szétszedhetőnek csinálták, így csak roncsolással szedhető szét.

A művelethez szükséges szerszámok:

- satu

- lapos csavarhúzó

- kalapács

- fémvágó fűrész

- bison epoxy universal ragasztó

- fúrógép

- 19-es átmérőjű normál fúrófej

 

Szétszerelés:

A motor autóból való kiszerelésére nem térek ki.

- propeller leszerelése a forgórészről: feszítsük le a biztosító gyűrűt(2), a forgórész tengely másik végét(1) fogjuk be satuba, és óvatosan csavarva húzzuk le a propellert a tengelyről.

 

 

 

            Forgórész kiszerelése az allórészből:

            - a fém házba a mágnesek ragasztva vannak, ezért a ragasztásoknál(4) kalapáccsal meg kell ütögetni a fém házat és így elengedi a ragasztás. A ház oldalán levő két lyukba(4) benézve láthatjuk ha a  mágnes megmozdult.

            - a motor propeller felöli oldalán összenyomjuk a 2 kis pöcköt(3), és így lecsúsztathatjuk a fém házat, utána kivehetjük a mágneseket. 

           

 

 

 

-         a forgórész körül levő műanyag ház nem szétszedhető, el kell törni(6) illetve el kell fűrészelni(7), hogy a forgórészt kivegyük belőle.

 

           

 

           

           

-         ezután a perselyek(8) fészkeit (9) felfúrjuk 19 mm átmérőjűre, és behelyezzük a gördülőcsapágyakat

 

 

-         a szükséges gördülőcsapágy szabványos 626-os csapágy, én SKF márkát használtam, de van minden gyakori márkában

-         fúrásnál ne fúrjuk át az egész lyukat, csak a felső falát fúrjuk ki, nagyon vigyázzunk, mert a fúró hajlamos megszorulni, és eltörheti a műanyag vázat

 

 

 

 

 

 

 

 

-         most jöhet az összeszerelés, ami ugyanaz mint a szétszedés, csak fordított sorrendben, de a fűrész helyett most bison epoxy metal ragasztót használjunk J

-         a mágneseket is ragasszuk a helyére (a fém ház falára) és a műanyag házat is ragasztóval rögzítsük a fém házhoz.

-         a forgó rész tengelyére a csapágy és a tekercs közé tehetünk hézagoló gyűrűket is, hogy megakadályozzuk, hogy majd a későbbiek során a tengely  elcsússzon a csapágyban, erre nincs szükség, ha a tengelyre is teszünk kis ragasztót, amikor rácsúsztatjuk a csapágyat.

 

 

 

 

-         miután összeraktuk ellenőrizzük le, hogy szépen simán forog-e és minden rendben van-e

-         várjuk meg amíg a ragasztó megszárad(~12 óra)

-         óvatosan tegyük vissza a tengelyre a propellert, szereljük be az autóba és kész is vagyunk

-         ezután üljünk be az autóba, tegyük max. állásra a ventillátort, és élvezzük hogy többet nem nyikorog

 

Jó munkát!

 

 

 

(c) Kelemen Árpád